به همت سازمان بسیج حقوقدانان استان قم برگزار شد:

بررسی ابعاد حقوقی قراردادهای بانکی fatfبا سخنرانی رییس پدافند غیر عامل کشور برگزار شد

سازمان بسیج حقوقدانان استان قم با همکاری گروه حقوق موسسه امام خمینی ره در قم با موضوع بررسی قراردادهای بانکی با حضور اساتید حقوق بین الملل وبا سخنرانی ویژه دکتر جلالی رییس پدافند غیر عامل کشور در هفتم مهرماه مصادف با اخرین روز هفته دفاع مقدس در سالن همایش موسسه حضرت امام خمینی ره برگزار گردید.

دكتر مسعود اخوان فرد دكتراي حقوق تجارت بين الملل دانشگاه استراسگلايد انگليس رياست اسبق سازمان بسيج حقوقدانان رئيس سابق دانشگاه آزاد اسلامي تهران و سابقه بيش از ۲۰ سال تدريس و تحقيق در مباحث حقوقي و بين المللي عضو بازنشسته هيئت علمي دانشگاه صنعتي مالك اشتر معاون سابق برنامه ريزي و امور مجلس سازمان انرژي اتمي تأليف مقالات و كتب مختلف از جمله كتاب حقوق در قراردادها و طرحهاي عمراني حقوق مالكيت فكري و حقوق فناوري اطلاعات در خصوص fatfموضوعات تخصصی را بیان نمودند که متن سخنرانی به شرح ذیل می باشد. بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم الْحَمْدُللهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ بِه نَسْتَعِین إنَّهُ خَيرُ نَاصِرٍ و مُعِين وَالصَّلاةُ وَالسَّلامُ عَلَی أشْرَفِ الأنْبِیَاءِ وَالْمُرْسَلِینَ حَبِیبِ إلَهِ الْعَالَمِینَ ألْعَبْدِ الْمُؤَيَّد وَالرَّسُولِ الْمُصدق ألْمُصْطَفَي الأَمْجَدْ ألْمَحْمُودِ الأَحْمَد حَبِيبِنَا وَ حَبِيبِ إلَهِ الْعَالَمِینَ أبِی الْقَاسِمِ المُصْطَفَی مُحَمَّد وَ عَلَی أهْلِ بَیْتِهِ الطَّاهِرینَ الْمَعْصُومِینَ الْمُنْتِجَبِینَ

مجدداً‌ خدمت شما بزرگواران سلام عرض مي كنم و تشكر مي كنم از همه عزيزاني كه دست اندركار اين همايش و نشديم از دهه ولايت خدمت شما عزيزان برسيم اين ايام را تبريك مي‌گويم و همچنين خيلي هنوز فاصله زيادي نداريم با هفته دفاع مقدس ياد و خاطره شهداي انقلاب اسلامي شهداي دفاع مقدس شهداي مظلوم مدافعين حرم شهداي هسته اي همه اينها را گرامي مي‌داريم و ياد و خاطره امام شهدا رضوان الله تعالي عليه و همچنين امروز هفتم مهر سالروز شهادت چندتن از فرماندهان عاليقدر سپاه اسلام شهيدان فلاحي فكوري نامجو كلاهدوز و جهان آرا هست انشاءالله كه براي علوّ نظام مقدس جمهوري اسلامي و شادي روح همه شهدا يك صلواتي ختم بفرماييد.

بحث FATF را كه اشاره فرمودند در پيش داريم سعي مي كنم كه بحث بحث علمي باشد و از حواشي سياسي كه بعضاً شايد برخي علاقمند باشند ما را به اين وادي سوق بدهند پرهيز مي كنم بر اساس تخصص خودم ورود مي كنم حقوق بين الملل را در اين رابطه به كمك مي گيرم FATF همانطور كه اشاره شد (فاينايشال اكشنت تسك فورس) ابتدا (آنماني لاندرينگ) بود يعني بحث مشخص پولشويي بود بهانه و حركت از اينجا شروع شد كه يك نهاد بين المللي زيرمجموعه (جي‌سون) يا گروه هفت كه خود دانستن اعضاء اين گروه كمك مي كند دولتهاي فرانسه آلمان ايتاليا ژاپن كانادا انگليس و آمريكا اينها هستند كه خود اين نشان دهنده گرايش فكري اقتصادي سياسي و بين المللي اينها هست اينها در محدوده مباحث اقتصادي و مالي تصميم گرفتند فعاليت كنند توجيه اين حركت در راستاي ادبيات مبارزه با تروريسم به خصوص پس از برجام كه شايد اينگونه تحريك شدند فضا فضاي مناسبي است مي توان از طرف مقابل همانطور كه در كليپ قبل بود بهره ها ببرند بحث نفوذ در اين رابطه مطرح هست البته سابقه اصلي فعاليت همان ۱۹۸۹ است اما به دهه ۷۰ هم سابقه اين برمي گردد كه آنها مقدمات حركت را آغاز كردند در اين رابطه نكته اي حائز اهميت است و آن اينكه بزرگواران مستحضر هستند سازمانهاي بين المللي متفاوت از يكديگر هست يك موقع هست شما با سازمان ملل متحد طرف هستيد در مجمع عمومي هر كشور يك رأي اينگونه مطرح است كه اختيار زيادي هم ندارد حداكثر قطعنامه دارد كه قطعنامه ها هم از نظر خود آنها رزولويشن يا ريكامنديشن هست يك نوع توصيه نامه هست در كنار آن شوراي امنيت را داريم بجاي دويست و اندي كشور ۱۵ كشور هستند كه ۵ كشور حق ويژه دارند همه در مقابل قانون مساوي هستند اما بعضي مساوي تر اين هم بحثي است كه توجيهات عجيب و غريبي دارد اسناد را بزرگواران مي توانند ملاحظه كنند در سابقه سازمانهاي بين المللي كه خيلي صريح و آشكار بيان مي كنند همان كساني كه خود از سلاح هسته اي استفاده كردند خود آنها بيان مي كنند كه دنيا به صلح و امنيت نياز دارد و اين صلح و امنيت استدلال آنها هست نگاه سياسي نداشته باشيد صلح و امنيت نياز دارد به يك كدخدا و اين كدخدا را ما تعيين مي كنيم و اين بحثي است كه در استدلالهاي حقوقي و بين المللي آنها نهفته است در جاي جاي اين مسائل خيلي صريح و آشكار بيان مي كنند فعاليت عمده اين سازمان برمي‌گردد به آن حادثه مشكوك ۲۰۰۱ مشكوك را من نمي گويم نويسندگان مقيم كشور آمريكا مي‌گويند مي گويند اين حادثه اي مشكوك بود به هماهنگي بين سه كشور آمريكا عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي علت آن هم مشخص است آن كسي كه ظاهراً‌ اقدام كرد فرد سعودي تبار بود كساني كه آنجا بودند و از آن حادثه جان سالم به در بردند همه در جريان بودند آمريكاييها و صهيونيست هاي مقيم برجهاي دوقلو بودند بنابراين خود آنها كتابها نوشتند در اينكه اين حادثه بسيار مشكوك است و عمدي بوده و از اين حركات دولت بزرگ آمريكا از اين كارها در دنيا سابقه دارد و از اين كار مي كند همينطور كه با يك كليد ۲۰۰۰۰۰ نفر را در هيروشيما و ناكازاكي به كشتن مي‌دهد اينجا هم چند هزار نفر را راحت مي تواند از بين ببرد و بهانه پيدا مي كند براي حضور در افغانستان و عراق و قضاياي القاعده و طالبان و مسائل بعد كه تا حالا به داعش برسد بنابراين سابقه قضيه به قضيه ۲۰۰۱ برمي گردد در آنجا فعاليت يك مقدار گسترده تر مي شود فضا فضاي دقيق‌تري از نظر آنها ترسيم مي شود اينها در عرصه تراكنش هاي بانكي وارد مي شوند اينجا من به بزرگواراني كه در حقوق بين الملل دستي بر آتش دارند و آشنا هستند توصيه مي كنم سابقه قضيه را مطالعه بكنيد كه خيلي افراد به دنبال اين بودند كه ما بايد قراردادهاي بين المللي به خصوص قراردادهاي تسليحاتي را ثبت كنيم يك موضوعي است قطعنامه اي است به نام قطعنامه موشك كه عمدتاً از قبل به دنبال ثبت و شناسايي منابع خريد سلاح براي گروههاي مبارز مطرح شده در اين رابطه توجيهاتي داشتند ايجاد شفافيت در فعاليت هاي مالي و بانكي ظاهر اين مقابله با پولشويي پولشويي را در يك آمار خيلي مختصر اشاره مي كنم در مقوله پولشويي استدلال اين است كه پولهاي حاصل از فعاليت هاي نامشروع از منظر آنها مثلاً‌ گروههاي تروريستي حالا بخوانيد حديث مفصل را گروه تروريستي از نظر آنها يعني حزب الله لبنان جهاد اسلامي حماس و خيلي از اين مسائل در كنار اين درآمدهاي حاصل از قاچاق مواد مخدر را هم مطرح مي كنند همه اينها بحث هاي مرتبط با (ماني لاندرينگ) يا پولشويي است اما ببينيم نتيجه اين در عمل چه مي شود بر اساس اين سازماندهي و اين سازمان كه عنوان FATF يا برخي شبيه برجام به آن مي گويند (فاتف) كشورها را بر اساس موازين حقوقي اين گروه  به چهار دسته تقسيم مي كنند:

۱. كشورهاي كاملاً منطبق بر استانداردها آنها كه كاملاً تبعيت محض مي كنند آنهايي كه جلوتر از اينها حركت مي كنند.

۲. كشورهاي در حال پيشرفت آنهايي كه گرا را گرفتند و فعاليت مي كنند.

۳. كشورهاي غير همكار از نظر آنها نشانه هاي عناد در آنها هست.

۴. كشورهاي ليست سياه يا (بلك ليست) كشورهايي كه بايد در مقابل آنها اقدامات سخت گيرانه صورت پذيرد.

در اين رابطه اقدامات سخت گيرانه را دقت بفرماييد در عرصه حقوق بين الملل شما هيچ وقت اصطلاحات خشن را نمي بينيد مثلاً‌ در جاهايي اصطلاح اقدامات اصلاحي مطرح مي شود اين اقدامات اصلاحي يعني چه؟‌ در اينجا اشاره مي كند مثلاً‌ حمله عربستان به سعودي به يمن جزو اقدامات اصلاحي است ببينيد نتيجه اين چه مي شود به الفاظ دقت كنيد تعداد كشورهاي عضو آن چيزي كه رسماً مطرح شده ۳۵ عضو هست هرچند بعضي از محافل در داخل كشور مي خواهند بيان كنند كه همه كشورهاي سازمان ملل عضو اين مجموعه هستند عضويت به اين هست كه كشوري در مسير امضاء و بعد تصويب به تعبير انگليسي (رتيفي كيشن) گام بردارد كشورها ۳۵ كشور عضو داريم و دو كشور ناظر جالب است كشورهاي ناظر را هم بشناسيم عربستان سعودي و رژيم صهيونيستي اينها ناظرين هستند كه به تعبيري مسير صحت معاملات مربوط به پولشويي را كنترل كنند چه وضعيتي هست آن بنيانگذارنشان اينها هم به تعبيري ناظرين آنها كشورهاي عربستان و رژيم صهيونيستي كه عضو اين مجموعه نيستند تعهدات اين را ندارند و برعكس به عنوان ناظر  حقوق و اختياراتي دارند اين نهاد اقتصادي توصيه هايي هم به جمهوري اسلامي و خيلي از كشورها كرده است عنوانها عنوانهاي بسيار ملايم و نرم است تمهيدات اصلاح گرايانه هست اما در عمل يعني اقدامات براندازانه اين چيزي است كه خيلي از نويسندگان حقوق بين الملل آدرس مي دهم پرفسور شوارزنبرگر پرفسور بنچينگ اينها كساني هستند كه در غرب زندگي مي كنند كساني نيستند كه ما بگوييم از جمهوري اسلامي ايران دارند نظر مي دهند پرفسور براندلي پرفسور كمال حسين پرفسور بابت بحث هاي اينها همينگونه هست كه در اين عرصه حقوق بين الملل (سافرتلا)‌ نيست بلكه (هاردلا)‌ هست ظاهر ملايم و نرم دارد و باطن بسيار خشن و جدّي تا سال ۲۰۰۸ جمهوري اسلامي ايران جزو كشورهاي غيرهمكار بود سالها را با سالهاي شمسي تطبيق بدهيد به آشنايي ما در اين عرصه كمك مي كند در سال ۲۰۱۰ كه مصادف با ۱۳۸۸ ما هست در اوج فتنه سال ۸۸ ايران بعد از قضاياي فتنه ۸۸ در ليست سياه يعني در گروه چهارم قرار مي گيرد در شرايط پس از برجام به ما اعلام شد هم از طرف خارجيها هم بعضي از مسئولين ما صريحاً شفاف اعلام كردند كه تحريم هاي شوراي امنيت در روز توافق و اجراي برجام تماماً و بالمرّه پايان پذيرفت اين چيزي بود كه اعلام شد همه شنيديم اما در شرايط حاضر ما مي بينيم كه قطعنامه ۲۲۳۱ وجود دارد كه به تعبيري مكانيزم ماشه معروف است هر زماني كه آنها اراده كنند مي توان شش قطعنامه قبلي شوراي امنيت را فعال كرد يعني قطعنامه سابق به حالت غيرفعال درآمده من از اينجا مي خواهم يك پلي بزنم به بحث ارتباط بين FATF و برجام چون مكانسيم اجرائيه آن را از برجام مي گيرد يعني در برجام اخبار و اطلاعات پراكنده بود اما دليلي نداشتيم نمي توانستيم نيّت خواني بكنيم و نمي توانستيم آدرس صريح بدهيم اما اخبار بود كه دارد در فضاي مباحث مالي و بانكي يك صحبت هايي مي شود يك شمشير دامكراس گذاشتند به نام قطعنامه ۲۲۳۱ كه هركسي از جمهوري اسلامي ايران شكايت بكند اين قطعنامه ها را فعال مي كنند و وارد عمل مي شوند يكي از بحث هايي كه حالا انشاءالله سردار دكتر جلالي رياست محترم سازمان پدافند غيرعامل تشريف خواهند آورد و بايستي ايشان توضيح بدهند اين است كه پدافند غيرعامل و به تعبير ساده تر دفاع غيرنظامي در اين رابطه چه نقشي دارد ما بيشتر از ايشان بايد بپرسيم من فقط اينجا اشاره مي كنم كه حيطه عمليات FATF مرتبط با برجام و گسترده تر از آن مبهم است نامشخص است و از حيث نوع توافق امكان جاسوسي و نفوذ اطلاعاتي بانكي و مالي را فراهم مي كند اين يك بحث مفصل است اگر فرصت بود بعد از فرمايشات سردار جلالي در آن ميزگرد آخر من شايد به اين قضيه مشخصاً‌ ورود مستقلي بكنم پس از ۲۰۱۲ ما مشاهده مي كنيم كه اين تشكيلات اين گروه توصيه هايي را دارد ۴۰ توصيه مطرح هست توصيه مفصلي را در عرصه جهاني مطرح كرده كه توصيه ها عمدتاً ظاهر آن فني و كارشناسي است اما در عمل اجبار بر مبناي تهديد است ببينيد كلمه (فورس) در اين عنوان ناخودآگاه پيداست در حقيقت اين توافق FATF يك زمينه سازي از حيث مباني اجرايي زمينه سازي جاسوسي اطلاعات مالي و بانكي را فراهم مي كند اينجاست كه بعضي از مسئولين ذيربط اينگونه نظر دادند يك صلواتي عنايت بفرماييد. خوش آمديد.

در قضيه مبارزه با تروريسم كه مصداق آن را غربيها حزب الله لبنان و به تعبيري خط مقاومت مي‌شناسند و در اين عرصه در برخورد با جمهوري اسلامي ايران تحريمها را مبناي تحريمهاي درجه ۱ و درجه ۲ به تعبيري ثانويه تقسيم كردند ما مشاهده مي كنيم كه هر روز به هر بهانه اي تحريمهاي قبل را با عنوان جديدتري ما شاهد هستيم دوستان را حتماً‌ از آنها تقاضا مي كنم به سايت كنگره آمريكا مراجعه بفرماييد دائماً‌ يك تعداد تحريم متن پيش نويس آن آماده است به تعبيري در آب نمك خواباندند عليه جمهوري اسلامي آماده است آن هم با ميزان بسيار وسيع ۸۰۰ صفحه ۹۰۰ صفحه متن كنگره آمريكا و مصوبه آنهاست در زماني كه فتنه ۸۸ بود ما مشاهده كرديم چون آنها اميدوار شدند اميد به برخي افراد در داخل بستند و به برخي اقداماتشان كه بيشترين تحريمها را ما از اين مرحله شاهد هستيم يعني برعكس آن چيزي كه گاهي اوقات در مباحث اجرايي و تبليغاتي بيان مي شود سابقه تحريمها را ما اينجا بطور خاص ما مشاهده مي كنيم اما آشنا بشويم با نحوه كار اين گروه FATF كه فضا را براي شما ترسيم كرديم اين گروه همانطوري كه عرض كردم توصيه هايي را دارد تا به حال ۴۰ توصيه مشخص را توليد كرده منتشر كرده از ۲۰۰۱ به بعد و در اكتبر ۲۰۰۱ گروه ويژه در ارتباط با اقدامات مالي ۸ توصيه براي مواجهه با تأمين مالي تروريسم را بيان كرده در سال ۲۰۰۴ يك توصيه ديگر اضافه كرد ۸ توصيه ۹ توصيه شد بنابراين ما يا يك متن ۴۰ به علاوه ۹ از حيث توصيه ها به عنوان به بهانه مبارزه با پولشويي و مبارزه با تأمين مالي تروريسم مواجه هستيم در ۲۰۰۳ گروه ويژه همين FATF اقدامات خودش را اصلاح كرد و گسترده تر كرد و حرفه‌ها و كسب و كارهاي غيرمالي را هم در برگرفت به همين جهت الان ديگر نمي شود گفت صرفاً‌ در عرصه پولشويي است يك قدري وسيعتر را در برمي گيرد در ۲۰۱۲ مقابله با تأمين مالي فعاليت‌هاي اشاعه اي در ارتباط با بحث هسته اي را هم در برگرفته كه در قطعنامه ۱۹۲۹ مي توانيد شاهد ارتباط آن با قصه برجام باشيد و استانداردهاي خودشان را به عنوان استانداردهاي بين المللي در مبارزه با پولشويي و تأمين مبارزه با تروريسم و اشاعه گري اينجا بيان كرده در سال ۲۰۰۵ در قطعنامه سازمان ملل قطعنامه شوراي امنيت ۱۶۱۷ مي‌توانيد مشاهده كنيد كه سازمان ملل قوياً‌ اصرار مي كند با تمامي اعضاء به صورت كامل استانداردهاي تهيه شده در گروه ويژه مالي را شامل ۴۰ توصيه درباره پولشويي و ۹ توصيه در ارتباط با تأمين مالي تروريسم اينها بايد اجرا كنند اينجاست كه به نوعي بر همه كشورها مي خواهند تسلط داشته باشند همچنين در مقدمه قطعنامه ظالمانه ۱۹۲۹ كه عليه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران صادر شده بود به دليل اقداماتي كه اين گروه FATF در تنظيم مقررات تحريمهاي مالي انجام داده بود يعني يك سابقه درخشان در تحريم جمهوري اسلامي در ارتباط با FATF وجود دارد يعني اين چيزي نيست كه به تعبيري بحث نويي باشد اينها با ما هنوز خيلي كارها داشتند و خيلي كارها دارند در آنجا مورد تقدير شوراي امنيت سازمان ملل قرار گرفته بود و اين گروه به عنوان نهاد همكاري كميته تحريم عليه جمهوري اسلامي ايران بوده كه بعد از قطعنامه ۱۷۳۷ ذيل مصوبات شوراي امنيت سازمان ملل حضور او را مي بينيم اين كميته از آن زمان فعال است من به تعدادي از اين توصيه ها اشاره مي كنم البته آقاي دكتر مؤمني راد تشريف آوردند شايد در فرمايشات خود بيشتر به آن خواهند پرداخت اما من چند نمونه را عرض مي كنم در توصيه شماره ۳۶ عضويت شبه اجباري كشورها در برخي كنوانسيونهاي بين المللي ضد تروريستي مطرح هست كنوانسيوني مثل كنوانسيون پاردمو ما به نوعي تشويق يا تهديد مي شويم براي اينكه بايد عضو شويم اين شيوه بيان حضور و الزام به اين فعاليت خودش يك بحث مجزا در حقوق بين المللي است. در توصيه ۳۷ الزام مي كند و به تعبيري عملياتي مي كند همكاري دو طرفه در كوتاهترين زمان ممكن جهت مبارزه با پولشويي يعني همه ساز و كارها را بايد حل كنيد همينگونه كه الان از برخي مسئولين ما امضاء گرفتند كه بايد برويد مشكل قانون مجلس و شوراي امنيت و امثال اينها را حل كنيد اين را كه عرض مي كنم در متن سوابق آن هست كم كم ما محرم مي شويم ياد مي گيريم مشاهده مي كنيم اما به تدريج اينها بيان مي‌شود در توصيه شماره ۳۸ آمده نهاد مبارزه با پولشويي براي بلوكه كردن پولهاي يك كشور از اختياراتي برخوردار هست و مي تواند اين اختيارات را در اختيار يك گروه قرار بدهد يعني اگر يك شاكي خارجي ميل داشته باشد مثل انگليس و بخواهد عليه ما اقدام بكند همه پولهاي ما را مي توانند بلوكه بكنند همين طلبهايي كه ما داريم بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار در دنيا ما از خيلي كشورها طلب داريم من جمله دولت زورگوي آمريكا اينها بحث هايي است كه بايد به آن توجه كرد در توصيه شماره ۳۹ آمده كه يك تعريفي از جرم ذكر كرده كه تروريسم را مجرم مي نامد و از منظر آنها مبارزان فلسطيني يمني عراقي حزب الله تروريست هستند مي توان اينگونه عنوان كرد تروريسم از نگاه آنها يعني بحث مبارزه با تروريسم وقتي ما بخواهيم به ورژن خودمان توجه كنيم يعني حمايت از مظلومين جهان بايد اينجا تكليف خودمان را با خودمان روشن كنيم توصيه شماره ۴۰ يك مقدار خطرناكتر از ديگران است اعلام همكاري گسترده با نهادهاي بين المللي بطوريكه نيازمند تأييد از دستگاههاي داخلي كشور خود نباشند يعني انقدر اختيار داشته باشند به محض اينكه آنها خواستند به يك عرصه اي ورود كنند كه متأسفانه برخي رگه هاي آن هم مشاهده شده حق دارند مستقيماً عمل كنند اين توصيه شماره ۴۰ بسيار حساسيت ويژه دارد. از منظر بنده به عنوان يك حقوقدان اين عملاً‌ يك حركت شبه كاپيتولاسيوني است كاپيتولاسيون به شكل مدرن خاطر ما بيايد آن چيزي كه باعث انقلاب اسلامي شد مقابله حضرت امام با قضيه كاپيتولاسيون بود و به تعبيري بطور مشخص كاپيتولاسيون يعني تعطيل كردن بخشي از عرصه حقوق داخلي و قوانين داخلي به نفع يك فاكتور خارجي به هر دليل آن هم بدون اينكه مسير قانگذاري و ساختارهاي رسمي مثل شوراي امنيت ملي طي شده باشد و در اين رابطه عملاً‌ با قضيه اخيري كه مشاهده كرديد ديديد كه به محض اينكه مسئله مطرح شد دو بانك داخلي در داخل خاك جمهوري اسلامي ايران به ارگانهاي امنيتي و دفاعي داخلي اعلام كردند كه ما به شما بخاطر اينكه در ليست تحريم بين المللي هستيد نمي‌توانيم تسهيلات اعطاء كنيم خود اين يك بحث جدّي است حالا اين چه معني دارد من جلوتر عرض خواهم كرد بانك‌هاي داخلي كه بايد تابع قوانين بالادستي جمهوري اسلامي ايران مثل اصل ۷۷ قانون اساسي كه هر چيزي بايد به تصويب مجلس برسد و ديگر قواعد و قوانين داخلي باشند قاعده حقوقي و فقهي نفي سبيل كه در اصول ۲ و ۳ قانون اساسي و برخي اصول ديگر مطرح هست قوانين داخلي مثل ماده ۹ قانون مدني و امثال اينها در اولين اقدام خودشان وزارتين اطلاعات و دفاع و همچنين صدا و سيماي جمهوري اسلامي سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم الأنبياء‌ را تحريم كردند اينها نكاتي است كه ببينيم نتيجه يك حركت اگر ما شك هم داشتيم در اينكه FATF يعني چه با عملكرد ديديم كه مفهوم آن چيست از خصوصيات ديگر FATF كه مطرح هست اين است كه اين يك اقدام محرمانه هست من روي اين قضيه اينگونه مطرح كردم كه محرمانه بودن مفاد اين توافق خيلي عجيب است خارجي كافر غيرمسلمان در بسياري از موارد خيلي وقتها اينها خصم هستند دشمن هستند اينها دشمن علني نظام هستند اينها محرم تلقي شوند ولي عليرغم اينكه بودجه بانك مركزي متعلق به عموم مردم است اصطلاح (‌پابليك فاند) يعني بودجه عمومي هست بايد شفاف باشد مردم محرم تلقي نشوند پول خودشان است اما اينطور هست اين يك بحثي است كه بايد به آن پاسخ بدهيم به هرحال اين نوع رفتار غيرمتعارف غيرمعقول و غيرمعمول است.

كلام آخر: اجراي بي چون و چرا و بدون حق تحفّظ اين ضوابط با اصول متعدد قانون اساسي قاعده فقهي و حقوقي نفي سبيل سياست هاي لازم الاتباع ابلاغي مقام معظم رهبري در اقتصاد مقاومتي كه بندهاي متعدد دارد من توصيه مي كنم كه دوستان حتماً به سياست هاي ابلاغي مراجعه كنند و برخي قوانين جاريه كشور كه بعضي از مسئولين اعلام كردند من جمله قانون مبارزه با تأمين مالي تروريسم مصوب ۱۳ بهمن ماه ۹۴ خيلي از آن نگذشته به يك سال نرسيديم در تعارض است. تبصره ۲ ماده ۱ اين قانون مبارزه با تأمين مالي تروريسم مي گويد اعمالي كه افراد ملتها يا گروهها يا سازمانهاي آزاديبخش براي مقابله با اموري از قبيل سلطه اشغال خارجي استعمار و نژادپرستي انجام مي دهند از مصاديق اقدامات تروريستي موضوع اين قانون محسوب نمي شود يعني به تعبيري اينها در مقابله با اين قضايا گروههاي آزاديبخش هستند تعيين مصاديق گروهها و سازمانهاي مشمول اين تبصره طبق اين قانون برعهده شوراي عالي امنيت ملي هست طبعاً اينجا بايد اين مسير طي شود و ماده ۱۶ اين قانون يادآوري كرده به دولت جمهوري اسلامي ايران اجازه داده مي شود در اجراي اين قانون مطابق تعهدات بين المللي خود در مبادله اطلاعات يا معاضدت قضايي با ساير كشورها با رعايت اصل هفتاد و هفتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران همكاري نمايد. اين متن قانون است و به هرشكل با اين دو ماده تعارض دارد و بايستي تكليف ما با اين قضيه روشن شود. بر محمد و آل محمد صلوات.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشند منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی نوشته شوند و یا غیر مرتبط با موضوع باشند منتشر نخواهند شد.